" You're my heart, You're my soul, You're my everything...PAPA N MAMA :) "
Hakim Birthday
Wednesday, February 25, 2009

Training Programming .Net

Selama seminggu saya menghadiri Training for Developing Microsoft ASP.Net Web Applications Using Microsoft Visual Studio 2008. Venue adalah di Info Trek Amcorp Mall PJ.

Sebaik sahaja saya balik dr kg, kebetulan lak ahad malam tu kami sampai KL agak lewat….around kol 1 pagi…yer la dah betolak agak lewat ptg pong….kol 4.30 ptg dr kg….then abang lak ajak lalu ikut dungun, kemaman lagi.sebab abang saya janji nak jumpa personal client dia dlm thermo plastics….kisah pesal business abg saya dlm thermo plastics ni later la saya cite…..family businees ekceli….entry ni saya citer pesal training dulu la erkk....kiranya itu la 1st time hakim lalu route kerteh tu…kami biasa lalu jln jerangau jabor..sakan la mulut dia tgk api2 besar kat kerteh tu….route dungun kemaman tu agak jauh bagi kami yang ke pedalaman trg…hiihih…mcm ke kola berang….ajil….

Yer la dah sampai lewat jugak..riso gak..esok nak attend training lak….takut lak ngantuk dlm kelas….di tambah lagi…badan saya tak baper sihat ni..since jumaat mlm ari tu..saya dah dapat tanda saya nak kena flu n cough…n tepat sekali….esoknya saya terus kena serangan itew..huhuuhu…tak bestnya rasa badan….sampai ari ni masih sok sek idung saya ni….n kong kong batuknya…..terasa phlegmnya agak byk…m mcm agak semput…..tambah2 lagi ngan tgh berbadan dua ni erkk...lagi la terasa kelelahannya itu….ekceli sayanya appointment nagn gynae is on 21 feb ari tu….tp since saya kena blk kg urgently saya cancel la appointment tu….so papanya ajak g jumpa gynae ari sabtu baru2 ni lak….tp disebabkan training yg agak packed masanya..saya tak sempat nak arrange appointment ngan tawakal hosp….so by Saturday morning I called clinic..sori la yer..appointment dah full….utk ari tu saja dah 25 patients utk dr. siti…hiih….dah la sabtu half day….9.00 am to 12.30 pm sajork..laku banget dr. siti ni…walaupung dianya consultation fees antara yang tertinggi di Tawakal tu…x kisah la…asalkan dpt satisfaction…….so….next 2 weeks lagi la I dpt jumpa dr. siti…..so sepanjang tempoh flu n cough ni saya tak jamah seabrang ubat except honey….tak bani nak consumes medicine or drug without permission from my gynae…riso la peknen2 ni….so tahan jer la dulu….arap2 sembuh la dlm sehari dua ni…. .minggu ni tak dpt jumpa jugak..plan nak blk pontian lak….yer la…lama tak blk sanakan…last blk masa krismas ari tu…..saya asik blk trg jerk….apakan daya..bonda saya tak sihat…..saya seboleh mungkin nak berlaku adil pada kedua belah keluarga…..tp….dah jadi mcm ni kan…terpaksa la saya mintak excuse ngan papanya pesal byk sgt request blk trg lately ni….arap papa paham la yer….”mak ayang tak sihat”…..if u are in my shoes….u will “got” it…how my feeling pa….chewah..tp mama tau papa ok jerk….yer la..parents in law saya pong kerap turun kl kan….so tak la baper ralat sgt….

Ok..dah sambung pesal training lak….ekceli hati saya berdebar2 gak nak attend training ni…..sebab saya dah lama tinggalkan programming field ni….dan sememangnya saya agak lemah dlm programming….riso la takut dah tak pick up la….org yg belajo n kija in programming tahu la cam ner cekadak n feninnya bab2 programming n logic ni….betui tak cik ieta..kak mas..pn nor..ahhaha…..saya dr zaman belajo kat kusza n utm lagi….tak suka programming subjek….buktinya…saya tak dpt score yang tinggi dlm subjek2 programming…nak dpt A kem salam jer la….aahhaha…..paling tinggi saya leh score is B+ sajork….tatau la naper…mcm dah set in mind ni kot..programming is critical subject…..susah…..cerewet….hahahah..tu yg blocked my mind tu kut…..ekceli saya dah guna development tool dlm training ni masa saya developed project akhir sarjana muda saya kat UTM dulu which is Visual Studio….tp masa tu kan…byk self learning…tak byk yg saya dpt explored…kali ni…alhamdulillah dpt banyak knowledge pesal visual studio ni…Cuma kat utm dulu saya menggunakan C sebagai programming language….dan kali ini saya menggunakan c # a.k.a c sharp sebagai programming language..new language for me…

Keperluan training ni utk saya….saya di oraganisai skang diattachkan ke office automation dept….which is dept ni divided to 3 units…saya ke unit system cawangan….dimana unit saya ini handling sema system internal…n mostly system2 di unit saya ini menggunakan visual studio sebagai development tool dan c sharp sebagai programming language….so saya kena explore n pandai la mengenai menda2 ni….kalau tak reti cam ner nak wat kija….hahha…mkn gaji buta la jwbnya kalau tak reti….ekceli sebelum dpt penempatan ke bahagian mana…..riso gak..takut dpt bahagian yg tak best….a.k.a susah…..kat sini kalau u all nak tahu jabatan tek. Maklumat ada 7 bahagian….satu ruang lingkup yg agak besarla kiranya jugak,,,,n IT staff is about 300’s totally….sema di HQ KL ni ler….pada awal2nya dulu saya n beberapa kengkawan yang graduated from UTM especially telah dia panggil seorang demi seorang utk di soal selidik tentang knowledge in COBOL programming…..hahhahhaha….agak ngeri jugak tu….dulu pernah belajo jugakkan kat kusza..tp dah baper lama dah tinggalkan menda tu wes….dan saya berpengalamana belajo berkaitan low level language ini dlm subjek assembly language in advance di bawah En Seth…class for the student majoring in computer system only saya rasa…..sema guna bahasa mesin…bahasanya agak straight forward…tp memerlukan syntax yang berjela2 gitu….itu yg saya ingatla….ekceli….tujuan soal selidik adalah untuk pemilihan masuk ke bahagian aplikasi mainframe….sebab tu guna COBOL….programming utk kerangka utama…..saya di fahamkan unit itu agak kritikal n stress kerjanya…n petang selepas di soal selidik itu..saya sempat berbincang ngan papanya asked his own opinion about the COBOL…yer la saya ni…bab2 programming ni….jakun pluss buta sket kan…papa advanced sket knowledge dia in IT ni..hihiih..kembang la papa tu…..hihi.tak per sekala sekali puji laki sendiri…hahhaha,,,menurut pendapat papa….agak susah la COBOL tu….sebab dia kan tergolong dlm bahasa mesin..bahasa paras rendah….huuhh…ekceli …mama riso gak..adakah mama telah dishorlisted utk ke bahagian itu….tawakal jer la….kalau yer pong what to do….hihih…terima la seadanya kan..think positive jer la…mama nekad mama akan korek balik sema tuh..tu jer mama pk time tu…yer la menda dah lama sgt tinggalkan….…n lastly…..mama ke bahagian automasi pejabat ini….hiihi…lega la jugak…tp lain lak jadi citernya….dgrnya….sakan jugak la bahagian aplikasi mainframe sebab tak dpt calon2 yang telah depa senaraikan ari tu….bising la jugak depanya bos…

Huuhuh…sungguh pjg lebar lak entry saya kali ini…sakan no….okla nak stop dulu ni…..

bukti...sijil by microsoft....saya telah berjaya menghadiri kursus ini...ada signature bill gates :)

classroom ari tu....9 org participants sajerk....
posted by Mama Hakim @ 9:00 PM  

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home