" You're my heart, You're my soul, You're my everything...PAPA N MAMA :) "
Hakim Birthday
Wednesday, May 4, 2011

Di puncak ada muzium

sambungan entry bukit malawati lagi..
setelah lebih kurang 15 min naik trem sampai la kami ke puncaknya...
kat atas sinun salah satu tempat yg boleh dikunjungi adalah muzium...
kalau tak silap nama muzium ni...
adalah muzium kuala selangor....
dan kat dalam ni banyak menyajikan kita sejarah2 kawasan jajahan takluk kuala selangor...
sejarah bukit malawati.....
dan apa yg ada kat atas bukit malawati ni...
semanya ada sejarah tersendiri.....
apa yg saya baca kat sana...
bukit malawati ni dulunya adalah kawasan tempat tinggal Sultan Selangor
sebelum pindah ke Bukit Jugra, Kuala langat sinun....
dan satu fakta sejarah juga menyatakan...
bukit ni dijadikan kubu pertahanan semasa peperangan Belanda vs Inggeris dedolu...
tahun dan kurun ke berapa tu tidak la saya ingat...
tp kalau kita tgk....lokasi dan kedudukan geografi bukit ni memang sesuai jadi kubu pong..
sebab kedudukannya menghadap muara sg selangor...
dan struktur muka bumi bukit ni sendiri adalah bertingkat2...
pas tu kat sana saya sempat baca pesal perigi beracun yg ada atas bukit ni....
perigi tu digunakan utk meracun musuh atau orang yg ingkar
sampai ajal la kena seksanya tu....
dlm sejarah tu tulis....bahan yg dibubuh dlm perigi tu adalah herba2 beracun dan miang buluh....
pastu mangsa akan direndam sampai paras dagu di dalam perigi tu...
huhuuhuuh.....kijam tak????
lepas saya baca tu...terus dlm kepala saya...
mesti mlm2 kawasan ni menakutkan..
ala2 haunted n angker gitu saya rasa la.......tak ke gitu uolssssss
menghayati sejarah la sangat taim ni...hahahhahha




masuk muzium ni free jerk tau..
tp naik trem tu kena la bayo..
tak silap saya rm3 sekepala....

meh saya listdown apa yg ada kat atas bukit ni....
utk dikongsi bersama la...
1. umah rasmi DO kuala selangor...kalau korang jadi bini DO tu nak ke korang duk umah rasmi ni....andaikata la....saya....."no...no....no"....angker gitu...huuhuhu...
2. rumah api....yerla katanya dekat ngan lautkan...sesuai la buat rumah api utk panduan para sailorman
3. kubu pertahanan...
4. owh meriam2 lama memang banyak kat atas nu...cotek arek jer org ganu kata...
5. menara tinjau....boleh tengok anak bulan....kaedah rukyah bagi penentuan awal puasa, nak raya poser n raya haji dan jugak permulaan bg bulan zulhijjah...
6. makam sultan dan kerabat2 diraja dedulu....tp kitorang tak singgah pong ari tu...
7. batu pancung.....dah namanya batu pancung....paham2 jer la....bertambah2 keangkeran gitu...tgh duk imagine ni...hahhahha
8. perigi2...ada perigi 7 katanya...ada perigi beracun....
9. dan yang best ada puluhan ekor lotong aka monkey menunggu kedatangan anda di atas sana....lotongnya sangatla frenly.....dan kat atas tu ada org jual makanan utk diberi makan lotong2 ni....

kalau singgah ke kuala selangor...
singgah la sini....
nanti next entry saya tepek lagi gambo kami di sana.....
posted by Mama Hakim @ 8:01 PM  

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home